بررسی قابلیت‌های جدید نسخه پیش‌نمایش اندروید 15

مدیر سایت
29 بهمن, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

بررسی قابلیت‌های جدید نسخه پیش‌نمایش اندروید 15

اولین نسخه پیش‌نمایش اندروید 15 امروز با بهبودهایی در‌زمینه Privacy Sandbox و اضافه‌کردن اشتراک‌گذاری جزئی صفحه و معرفی کنترل‌های جدید دوربین عرضه شد.

به‌گزارش حافظه طلایی، سیستم‌عامل‌های کمی در دنیا مانند اندروید وجود دارند که می‌توانند ادعای تأثیرگذاری در همان سطح را داشته باشند. اندروید روی بیش از 2/5 میلیارد گوشی هوشمند در سراسر جهان اجرا می‌شود و هر سال به‌روزرسانی جدیدی با تغییرات بزرگ دریافت می کند.

همان‌طور‌که عنوان «پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان» نشان می‌دهد، نسخه مذکور فقط برای استفاده توسعه‌دهندگان در نظر گرفته شده است. این فرصتی برای آزمایش ویژگی‌های پیشرفته و اطمینان از سازگاری کامل برنامه‌ها با جدیدترین پیشرفت‌های اندروید است. پس باید انتظار اشکالات احتمالی و مشکلات پایداری را داشته باشیم. گوگل در ماه‌های آینده به‌دنبال دریافت بازخورد توسعه‌دهندگان برای بهبود تجربه کاربری خواهد بود.

اگر مشتاق جدیدترین نسخه سیستم‌عامل گوگل، یعنی اندروید 15 هستید و با مشکلات احتمالی می‌توانید کنار بیایید، پیشنهاد می‌کنیم این نسخه از اندروید را امتحان کنید. با‌این‌حال، اگر از گوشی هوشمندتان برای کارهای روزانه استفاده می‌کنید، بهتر است تا انتشار کامل Android 15 در نیمه دوم سال جاری میلادی منتظر بمانید.

ویژگی‌های مهم نسخه پیش‌نمایش اول توسعه‌دهندگان اندروید 15 عبارت‌اند از:

  • حریم خصوصی و امنیت: گوگل با اندروید 15، جدیدترین نسخه Privacy Sandbox را در اندروید قرار داده است و در‌عین‌حال API‌های جدیدی را به FileIntegrity Manager برای کمک به محافظت از فایل‌هایی اضافه می‌کند که می‌توانند برنامه توسعه‌دهنده را به‌خطر بیندازند.
  • کمک به توسعه‌دهندگان برای استفاده از ویژگی‌های سخت‌افزاری: گوگل کنترل دقیق‌تر سخت‌افزار دوربین تلفن‌همراه را ممکن می‌سازد تا سازندگان بتوانند از قابلیت‌های دوربین‌های پیشرفته استفاده کنند. همچنین، این شرکت اصلاحاتی برای کمک به توسعه‌دهندگان در استفاده از پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند و پردازش هوش مصنوعی برای ارائه تجربیات بهتر درون برنامه به کاربران ترتیب خواهد داد.
  • بهبود مدیریت حرارتی و قدرت: گوگل در حال اصلاح چهارچوب عملکرد پویا اندروید است تا به توسعه‌دهندگان کمک کند مدیریت حرارتی و CPU و GPU را برای بهبود عملکرد برنامه‌ها و بازی‌های سنگین بهینه‌سازی کنند.

تغییرات حریم خصوصی و امنيت کاربر

Privacy Sandbox در اندروید

Privacy Sandbox در اندروید ابتکار گوگل برای تغییر نحوه عملکرد تبلیغات در دستگاه‌های اندروید است. هدف آن ایجاد تعادل بین محافظت از حریم خصوصی کاربر و توانمندسازی کسب‌وکارها برای ارائه تبلیغات مرتبط و اندازه‌گیری اثربخشی آن‌ها است. ایده اصلی جایگزینی شناسه‌های ردیابی سنتی (مانند شناسه تبلیغاتی شما) با راه‌حل‌های حفظ حریم خصوصی بیشتر است. این شامل فناوری‌های جدیدی است که کاربران را با علایق مشابه بدون فاش‌کردن مستقیم هویت‌های فردی گروه‌بندی می‌کند.

تبلیغ‌دهندگان می‌توانند از این گروه‌های علایق برای هدف قرار‌دادن تبلیغات استفاده کنند؛ بدون اینکه مستقیماً داده‌های کاربر را مانند روش‌های فعلی به‌خطر بیندازند. Privacy Sandbox در اندروید به‌دنبال محدود‌کردن تکنیک‌های ردیابی پنهانی استفاده‌شده برخی برنامه‌ها برای ایجاد پروفایل درباره شما است. اندروید 15 آخرین افزونه سرویس‌های تبلیغاتی تا سطح 10 را خواهد داشت که شامل آخرین نسخه Privacy Sandbox در اندروید است.

انواع داده‌های جدید

برنامه Health Connect که گوگل توسعه داده است، به‌عنوان مرکزی متمرکز برای داده‌های سلامتی و تناسب‌اندام عمل می‌کند. این برنامه به برنامه‌های سازگار مانند سامسونگ هلث و فیت‌بیت و MyFitnessPal اجازه می‌دهد تا داده‌ها را به‌طور ایمن به‌اشتراک بگذارند و همگام‌سازی کنند.

این یعنی مکانی واحد برای مشاهده و مدیریت اطلاعاتی مانند قدم‌ها، جزئیات تمرین، الگوهای خواب و ضربان قلب دارید؛ در‌حالی‌که کنترل دقیق بر این بخش را حفظ می‌کنید که کدام برنامه‌ها می‌توانند به چه نوع داده‌هایی دسترسی داشته باشند. این به‌عنوان ماژول Project Mainline بخشی از اندروید 14 شد. با اندروید 15، Health Connect انواع داده‌های جدیدی را درزمینه تغذیه، تناسب‌اندام و… دریافت خواهد کرد.

یکپارچگی فایل

اندروید 15 با APIهای جدید ساخته‌شده روی ویژگی fs-verity در هسته لینوکس، قابلیت‌های FileIntegrityManager موجود را گسترش می‌دهد. fs-verity می‌تواند فایل‌ها را با امضاهای رمزنگاری سفارشی محافظت کند. این یعنی توسعه‌دهندگان می‌توانند مطمئن شوند که فایل‌هایشان دست‌کاری نشده‌اند.

اشتراک‌گذاری و ضبط جزئی صفحه

این ویژگی که در Android 14 QPR2 معرفی شد و در اندروید 15 به اکثر دستگاه‌ها می‌رسد، به شما امکان می‌دهد تا به‌جای کل صفحه دستگاه، پنجره برنامه خاصی را ضبط کنید یا به‌اشتراک بگذارید.

پیشرفت‌هایی برای تولید‌کنندگان محتوا با گوشی‌های اندرویدی

کنترل‌های بیشتر دوربین درون‌برنامه‌ای

اندروید 15 افزونه‌های جدیدی برای کنترل بخش‌های بیشتری از دوربین خارج از برنامه دوربین پیش‌فرض خواهد داشت؛ ازجمله:

  • قابلیت‌های افزایش نور کم به توسعه‌دهندگان برای تقویت روشنایی نمای زنده دوربین اختیار می‌دهد.
  • تنظیمات پیشرفته شدت فلاش امکان کنترل دقیق شدت فلاش در هر دو حالت SINGLE و TORCH هنگام ثبت تصاویر را فراهم می‌کند.

دستگاه‌های مجازی MIDI 2.0

اندروید 13 پشتیبانی از دستگاه‌های MIDI روی USB را اضافه کرد و اکنون اندروید 15 پشتیبانی از برنامه‌های مجازی MIDI 2.0 را اضافه می‌کند که روی دستگاه اجرا می‌شوند. برنامه‌های آهنگ‌سازی اکنون می‌توانند برنامه‌های سینتی‌سایزر را به‌عنوان دستگاه MIDI مجازی کنترل کنند.

عملکرد پویا

اندروید 15 در حال گسترش چهارچوب عملکرد پویای اندروید است که چهارچوبی است که به بازی‌ها اجازه می‌دهد تا کنترل بیشتری روی قدرت و گرمازدگی دستگاه داشته باشند. این موارد جدید عبارت‌اند از:

  • حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی برای گفتن به تردها که باید به‌جای عملکرد، صرفه‌جویی در انرژی را ترجیح دهند.
  • مدت‌زمان کار پردازنده گرافیکی (GPU) و پردازنده مرکزی (CPU) گزارش‌دادنی است تا سیستم بتواند فرکانس‌های آن‌ها را برای پاسخ گویی بهتر به نیازهای کاری تنظیم کند.
  • آستانه‌های حاشیه حرارتی را می‌توان برای تفسیر زمان احتمال کاهش حرارتی استفاده کرد.

قابلیت‌های جدید

  • نسبت HDR/SDR: گزینه جدید توسعه‌دهنده در بخش اشکال‌زدایی است که با مقدار پیش‌فرض 1.00 در گوشه بالا سمت راست ظاهر می‌شود. برای دیدن تغییر، تصویر را به‌صورت تمام‌صفحه باز کنید.
  • بازخورد لمسی هنگام تنظیم روشنایی در تنظیمات سریع
  • گزینه لرزش صفحه‌کلید: در بخش Settings > Sound & vibration > Vibration & haptics قرار دارد و ترجیح مشابهی در تنظیمات Gboard در‌دسترس است.
  • کاهش تدریجی صدای اعلان: برای فعال‌کردن آن به Settings > Notifications > scroll به پایین صفحه بروید. هنگامی‌که اعلان‌های متوالی زیادی از یک برنامه دریافت می‌کنید، صدای اعلان را به‌تدریج کاهش دهید. گزینه‌های این بخش عبارت‌اند از: اعمال کاهش صدا برای همه اعلان‌ها و اعمال کاهش صدا برای مکالمات و استفاده‌نکردن از کاهش صدا برای اعلان‌ها.

مشکلات شناخته‌شده

پلتفرم اندروید

  • گاهی اوقات، مشکلی با بارگذاری جانبی ساخت DP1 باعث می‌شود دستگاه پس از تکمیل بارگذاری، پیام «دستگاه خراب است» را نشان دهد. برای رفع این مشکل، توصیه می‌کنیم توسعه‌دهندگان به‌جای بارگذاری جانبی تصویر سیستم OTA، درصورت امکان، تصویر کارخانه‌ای را روی دستگاه‌های تست فلش کنند.
  • هنگام اضافه‌کردن مدل صورت برای Face Unlock، به‌نظر می‌رسد صفحه پیش‌نمایش بریده یا کراپ شده باشد.
  • هنگامی‌که پنجره برنامه‌ای در حال انتقال به حالت تصویر در تصویر (PiP) است، اگر دستگاه قبل از پایان انتقال PiP چرخانده شود، پنجره PiP ناپدید می‌شود.
  • هنگامی‌که سیم‌کارت قفل‌شده در دستگاهی قفل‌نشده وارد می‌شود، از کاربر خواسته نمی‌شود PIN را برای باز‌کردن قفل سیم‌کارتوارد کند. برای رفع این مشکل، دستگاه را به‌طور دستی قفل و بازنشانی کنید.

اپلیکیشن‌ها

  • گاهی اوقات Google Play Store هنگام تلاش برای به‌روزرسانی برنامه‌ها با Null Pointer Exception سقوط می‌کند.
  • برنامه Google TV گاهی اوقات ویدئو را نمی‌تواند پخش کند و به‌جای آن پیام «Play Movies & TV موقتاً در‌دسترس نیست» را نمایش می‌دهد.

Android Studio و ابزارها

  • سطح API پیش‌نمایش اندروید 15 (VanillaIceCream) در پنجره پیکربندی پیش‌نمایش نمایش داده نمی‌شود.
  • گاهی اوقات هنگام بررسی به‌روزرسانی‌ها در Android Studio، آخرین نسخه Android SDK Build-Tools که شامل SDK پیش‌نمایش Android 15 است، ارائه نمی‌شود.
  • هنگام پیکربندی پروژه جدید در Android Studio، نسخه پیش‌نمایش SDK Android 15 در منوی‌های کشویی نسخه هدف SDK و نسخه حداقل SDK فهرست نشده است.
  • گاهی اوقات، دستگاه مجازی اندروید (AVD) که از تصویر سیستم Android 15 استفاده می‌کند، درصورت راه‌اندازی AVD در حالت تعبیه‌شده راه‌اندازی نمی‌شود.
  • اگر AVD راه‌اندازی و سپس با ADB Reboot یا روش‌های دیگر راه‌اندازی مجدد شود، دستگاه مجازی اندروید (AVD) با استفاده از تصویر سیستمی اندروید 15 به‌صورت آفلاین نمایش داده می‌شود.
  • مشکلی در شبیه‌ساز اندروید گاهی اوقات مانع از استقرار مجدد برنامه در دستگاه مجازی اندروید (AVD) پس از بسته‌شدن AVD می‌شود.
  • مشکلی در شبیه‌ساز اندروید باعث می‌شود تا میان‌بر دسترسی به دستگاه‌های شنوایی چندین پنجره برنامه تنظیمات را راه‌اندازی کند.
  • مشکلی در شبیه‌ساز اندروید باعث می‌شود تا پنجره اعلان هنگام تایپ پاسخ مستقیم چشمک بزند.
  • مشکلی در شبیه‌ساز اندروید گاهی اوقات باعث می‌شود تا فرایندهای احراز هویت در برنامه‌ها با شکست مواجه شوند و پیام «خدمات Google Play متوقف می‌شود» نمایش داده شود.
  • مشکلی در شبیه‌ساز اندروید باعث می‌شود Simpleperf هنگام اجرای نمایه CPU خراب شود.
  • مشکلی در شبیه‌ساز اندروید باعث می‌شود تا زبان‌های فهرست‌شده در تنظیمات زبان سیستم، کاراکترهای نادرستی را نمایش دهند.
  • مشکلی در شبیه‌ساز اندروید گاهی اوقات باعث می‌شود اسکنر کد QR پیام «مشکلی پیش آمد» را نمایش دهد و نتواند راه‌اندازی شود.
  • گاهی اوقات منظره‌یاب اسکنر کد QR Android روی برخی از دستگاه‌های مجازی اندروید بریده یا به‌اندازه کوچکتری تغییر اندازه داده می‌شود.
  • Skia هنوز با SDK پیش‌نمایش اندروید 15 سازگار نیست که باعث می‌شود حالت سه‌بعدی در بازرس چیدمان فعال نشود.
  • مشکلی در Android Studio باعث می‌شود مدیر دستگاه به‌طور موقت پس از افزودن یا حذف پلتفرم SDK با استفاده از مدیر SDK، نمایش پیام‌های هشدار «تصویر سیستم گم‌‌شده» را متوقف کند.
  • گاهی اوقات مشکلی در شبیه‌ساز اندروید از بارگذاری خوراک Google Discover جلوگیری می‌کند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.